Motivaatio

Ihmiset usein odottavat jotain maagista hetkeä, että taivaalta tipahtaa suoraan päälle valtava läjä inspiraatiota ja intoa. Voihan näin ollakin, että kauhistuit omasta kokovartalo kuvastasi ja motivaatio iskee päälle ja hetken kuluttua löydät itsesi lenkkipolulta. Motivaatio ei vaan usein pysy isossa liekissä pitkää aikaa ja jos jäät odottelemaan seuraavaa inspiraatio piikkiä, voit joutua odottamaan jonkin aikaa. Miten motivaatiota saa pidettyä yllä ja miten saat tekemisen jatkumaan väsymyksestä, stressistä ja huonoista päivistä huolimatta?

Tekeminen lisää motivaatiota

Ensinnäkin, älä jää odottelemaan sitä tunnetta, milloin tunnet olevasi täynnä intohimoa ja motivaatiota. Tee. Tekeminen luo sinulle enemmän motivaatiota jatkamiseen. Jos tuntuu, että et millään jaksaisi, päätä että teet asiaa vain 20 min. Laita kello soimaan 20 minuutin päästä, laita puhelin syrjään ja tee sitä mitä sinun pitääkin. Saatat huomata, että 20 minuutin kuluttua et maltakkaan enää lopettaa, vaan olet jo päässyt vauhtiin. Riippuu tietysti mitä teet. Jos sinulla on tavoitteena siivota ullakko, mikä on niin rasittavaa että käpy palaa saman tien, niin kokeile sitä, että viikon ajan uhraat joka päivä 15 minuuttia siivoamiseen. Viitenä päivänä tästä kertyy jo 75 minuuttia tehokasta siivousaikaa.

 

Aika ei riitä?

Tuntuuko ettei aika riitä? Raivaa kalenteriisi vaikka kerran viikkoon yhdelle päivälle tilaa kahdeksi tunniksi ja pyhitä tämä aika sille tekemiselle, mitä haluatkin tehdä. Tv pois, puhelin syrjään ja menoksi!

Löydä motivaatio sisältäsi

Ulkoiset tekijät voivat synnyttää motivaatiota, mutta todellinen ja jatkuva motivaatio on löydyttävä sisältäsi. Haluatko tehdä muutoksia terveytesi eteen? Antaako joku laji/harrastus sinulle enemmän takaisin kuin ottaa? Tee, mistä nautit, älä sitä, mitä sinun pitää tehdä.

Aloita pienistä askelista

Ihmisellä kestää tutkitusti ainakin muutama kuukausi oppia uusia rutiineja. Aloita siis pienillä askelilla. Jos tavoitteenasi on käydä aamulenkillä kolmesti viikossa, aloita ihan vaikka 15 minuutin kävelyllä aamuisin. Jos tavoitteena on mennä aiemmin nukkumaan, laita kello soimaan, kun sinun pitäisi olla nukkumassa. Jätä hommasi siihen, älä selaa somea vaan keskity rentoutumiseen. Tee pieniä asiota suurella sydämellä!

Voi olla vaikeaa muistaa omia tavoitteitaan ja päämääriä, kun kello soi seitsemältä aamulla ja nukkumaan tekisi mieli jäädä. Yritä pitää kiinni tietystä rytmistä (mikäli mahdollista, esimerkiksi vuorotyössä tämä saattaa olla haastavaa), tai ainakin tiedosta montako tuntia tarvitset unta, että tunnet olosi levänneeksi. Nuku tarpeeksi myös viikolla, äläkä tähtää siihen, että viikonloppuna nukut sitten univelat pois. Muista myös kuunnella omaa kehoasi, milloin tarvitset oikeasti lepoa. Päätä takominen vasten seinää ei vie ketään eteenpäin, vaikka joskus (ja mieluiten aika useinkin) on oltava omalla epämukavuus alueella – näin voimme kehittyä ihmisenä!

 

♥ Suvi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *